Helgen

Lördagen började tidigt med avresa 05:00 mot Boden för att plocka upp Jenna och Mio. Vi tänkte försöka komma till utställningsområdet rätt tidigt, då vårutställningen i Piteå brukar ha så liten tältyta, och man vill ju inte behöva stå hur långt bort från ringen som helst.

På vägen mot Piteå fick jag ett sms av Karen som skrev att Thor blev bästa hane och BIM i Australien. Vilken underbar start på dagen! Hennes man Calvin, som är absolut ingen utställningsmänniska, visade Thor och de skötte sig exemplariskt tydligen 🙂

Thor CD2

Thor CD

När vi väl var framme i Piteå och slagit upp tältet, värmde jag upp hundarna. Nessa var mycket fokuserad och lyhörd, även om det bjöds på lite glädjefnatt emellanåt. Kändes lovande iaf! Mio var något ringrostig, inte så konstigt med tanke på att det var 9 månader sedan han varit på utställning sist. Men han är så duktig på att samarbeta så det skulle nog gå fint ändå.

Mio var först att visas av våra hundar och han fick EXC, klassvinst och CK. Sedan var det Tens tur som gav samma resultat + BIR-Veteran. I Bästa Hane fick Jenna ta Ten och jag hade Mio. Jenna och Ten blev 2a och jag och Mio 4a med R.CERT. Då konstaterades det att Mio behöver träna på att springa bakom andra hundar, särskilt hundar som är nya och extra spännande. Så nu har Jenna och Peter något att sysselsätta sig under veckan i väntan på Terrierspecialerna som går till helgen 🙂

Nessa bjöd på en så gott som problemfri uppvisning, hon fick också EXC och vann klassen med CK. I Bästa Tik blev hon 2a med R.CERT.

Ten gick ju vidare till veteranfinalen, så hans dag var inte riktigt slut. Det var många fina veteraner i förhandsgranskningsringen och det kändes kanske inte så troligt att få en placering bland alla dessa fina gamlingar. Ten showade på i BIS-ringen och vi blev inte avtackade i det jag trodde var första gallringen, tills jag upptäckte att domaren sparade bara 4 ekipage som hon skulle placera. Ten blev 4a, vilken lycka! Min fina, fina gamling ❤

1

Det var jättekul att vara ”back in business” och roligt att träffas och umgås med hundvännerna. Ser fram emot kommande helgens utställningar!

Söndagen blev som misstänkt en dagen-efter-utställning med ömma knän pga allt spring på det hårda underlaget och en allmänt mör matte. Min mysiga slappardag blev dock allt annat än bra mot kvällen… Ami som blev väldigt skendräktig i samband med att Mayas valpar fötts, har inte varit så bra på att äta och dricka i ett par dagar. Hon har lämnat kvar en del av sina portioner, vilket aldrig annars inträffar. Har inte lagt något större värde vid det, då tikar kan faktiskt få sämre aptit just under skendräktighet. På kvällen flåsade hon till och Daniel tog ut henne på rastning, då såg vi att det var någon mörk fläck på filten i bädden hon legat i precis innan och enstaka droppe på golvet i vardagsrummet. Kollade igenom henne och det kom blodig flytning ur underlivet på henne som luktade infektion. Livmoderinflammation var min första tanke. Ringde jourveterinären omgående och fick komma in med henne direkt. Medan jag var i telefon med veterinären kom det bara mer och mer blodig, illaluktande vätska. Och det kom riktigt mycket på filten i bilen. Tur att man är snabb på att upptäcka konstigheter och kontaktar veterinären direkt när något inte står rätt till! På djursjukhuset konstaterade man med ultraljudsundersökning att det var livmodersinflammation Ami råkat ut för. Det var tur i oturen med skendräktigheten, för då är livmodern något öppen så att vätskan kan komma ut och man får möjlighet att upptäcka problemet i tidigt stadie. Jag fick lämna Ami hos veterinären, de ville behålla henne efter operationen för att se så hon mår bra. Jag åkte från djursjukhuset kl.22 och veterinären lovade att ringa mig när Ami vaknat ur narkosen och tala om hur det gått. Vid 5-tiden på morgonen fick jag det efterlängtade samtalet. Ami var vaken iaf. Dock blödde hon mycket under kirurgin och därför var det inte säkert om hon skulle få komma hem idag 😦 Jag skulle få uppdaterad lägesrapport på förmiddagen. Så nu väntar jag på att de ringer. Är orolig för min tjej och vill så gärna ha henne hemma och ta hand om henne här istället. Håll tummarna för att hon ska bli bra fort och att vi får hem henne snarast!

Inlägget ska få ett positivt avslut med färska valpbilder. De små är så söta och så duktiga på att jaga bort negativa tankar. Mina små solstrålar ❤

6

7

8

Och bonusbild på mamma Maya!

9

 

Lämna en kommentar